Chat with us, powered by LiveChat

Vanliga Frågor

Orders

Rabattkoder och presentkort

Om du har en rabattkod eller presentkort kan du lösa in den i samband med att du väljer betalningsmetod i kassan eller innan du bekräftar din beställning. Ange koden i fältet "Rabattkod eller presentkort" och klicka på "Lös in kod". Kom ihåg att lösa in din rabattkod eller presentkort innan du slutför din beställning.

Rabattkoder har en begränsad giltighetsperiod och du kan endast använda en rabattkod per beställning. De flesta rabattkoder kan bara användas en gång och är då ogiltiga. Vissa rabattkoder gäller endast specifika produkter eller kampanjer och har vanligtvis ett lägsta beställningsvärde. Du kan läsa om detta i villkoren för varje rabattkod.

Kan jag ändra min beställning?

Så länge du inte har klickat på "Slutför köp" i kassan kan du lägga till och ta bort varor. Så snart du har slutfört köpet börjar vi hantera din beställning. Du kan göra en ny beställning om du har glömt något, eller skicka varan retur till oss om du du inte vill behålla den.

Kan jag avboka min order?

Tyvärr är det inte möjligt att avboka en onlinebeställning som du redan har slutfört. Men du är naturligtvis välkommen att returnera de produkter som du inte vill behålla inom 14-daga från mottagit beställning.

Varför har jag inte fått någon orderbekräftelse?

En orderbekräftelse skickas till din e-post omdelbart efter att du har slutfört din beställning. Om du inte har mottagit denna e-post, kontrollera om orderbekräftelsen kan ha hamnat i skräppostmappen. Om den inte finns där är du mycket välkommen att kontakta vår kundtjänst via e-post eller via vårt online-formuläret så hjälper vi dig!

Jag hittar inte kvittot för min order, hur gör jag?

Kvitton för beställningar på svadia.se skickas till din e-post så snart din beställning har lämnat vårt lager. Om du inte hittar kvittot kan det ha hamnat i din skräppostmapp. Om kvittot inte finns där är du välkommen att kontakta kundtjänst så skickar vi kvittot igen.


Faktura och Betalning

Faktura

Vi använder Klarna Checkout som betalningslösning. Genom att klicka på "Slutför köp" accepterar du Klarnas villkor samt våra köpevillkor. Så snart du har identifierats av Klarna Checkout presenterar de automatisk information om dig. Det hämtas dock inte kreditinformation direkt i Klarna Checkout men möjligen senare i processen beroende på betalningsalternativ. Kreditinformation som hämtas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditinformation om dig, till exempel banker. Om kredit inte beviljas måste du välja en annan betalningsmetod som kortbetalning eller Klarna Direkt, eller kontakta Klarna för mer information. Ytterligare information och fullständiga villkor om Klarnas betalningsmetoder på klarna.se. För information om din betalning, kontakta Klarnas kundtjänst. Du kan också se dina fakturor och deras betalningsstatus på klarna.se under ”Mina sidor”.

För att kunna betala med faktura måste beställningen skickas till din registrerade adress. Betalning mot Klarna-faktura måste fullgöras inom 14-dagars betalningsperiod från inköpsdatum. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas via e-post i samband med att beställningen lämnar vårt lager. Vid sen betalning tillkommer en påminnelseavgift på 60 SEK och ränta på efterskott. I händelse av utebliven betalning går ärendet vidare till Klarnas inkassoföretag Segoria och inkassoavgifter tillkommer.


Delbetalning

Du kan delbetala din faktura via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden. Du kan när som helst betala av hela den kvarvarande skulden, vilket automatiskt avslutar ditt konto hos Klarna. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.

Klarna Direkt

Med Klarna Direkt betalar du enkelt direkt i kassan med mobilt bank-ID. Pengarna dras 1-2 dagar efter att vi skickat dina varor. Aktivera tjänsten genom att logga in hos klarna.se och registrera ditt konto.

Kortbetalning

Säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard samt American Express. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.


Leverans

Fraktkostnader

Leverans till postombud kostar från 69 kr och upp. Kostnaden varierar beroende på hur tung din beställning är och vilka tillval du gör för att skräddarsy din leverans.

Hur spårar jag mitt paket?



När din beställning skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. Leveransbekräftelsen innehåller en spårningslänk som du kan klicka för att spåra din leverans. Om du inte har fått något leveransmeddelande men ser via spårningslänken att paketet har nått postagenten kan du hämta paketet med paket-ID/spårningsnummer/serienummer och ditt personliga id.

Paketutlämning



För att hämta ut din försändelse behöver du din legitimation och det nummer som du hittar i sms- eller e-postaviseringen. Har du valt brev-avi så ta med avin samt din legitimation till ombudet. Om någon annan ska hämta ut ditt paket ska de ha med sitt eget samt ditt ID.

Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera

kostnaderna för frakt och hantering om paketet ej hämtas ut. Kostnaden för detta är upp till 100 kronor beroende på

paketets vikt. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan brukar det löna sig att kontakta oss,

hämta ut paketet och göra en vanlig manuell retur.

Leveransalternativ



Vi levererar över hela Sverige. När du beställar väljer du även vilken adress orderen ska leveras till.

Varför har jag inte fått alla varor i min beställning?

Om du har lagd en större beställning kan vi ibland behöva skicka dessa i olika paket, vilket innebär att du får en avisering för varje paket. Ibland misstas den andra avisering för en påminnelse och det är lätt att tro att en produkt saknas trots att den faktiskt är tillgänglig från postombudet. Det är bra att kontrollera om du har fått meddelande om olika paket.

Om en produkt är slut i lager kommer den att raderas från din beställning. Det kommer att visas på ditt digitala kvitto och din leveranssedel att artikeln inte ingår i paketet. Det reserverade beloppet på ditt konto frigörs eller så uppdateras din faktura.

Saknas ditt föremål trots att det står på både kvitto och leveranssedel? Kontakta kundtjänst så får vi reda på vad som kan ha gått fel.

Var är min order?

Leveranstider kan förlängas om oförutsedda förseningar inträffar på vägen. Kontakta gärna vår kundtjänst om du har funderinger eller frågor.


Returer och återbetalinger

14 dagars returrätt

Du kan alltid returnera en produkt inom 14 dagar efter paketet har hämtats hos postombud, detta inkludera även reaartiklar. Observera att öppet köp och ångerrätt endast gäller varor i säljbart skick där alla prislappar finns kvar på produkten. Den gäller inte vid bruten förpackning såvida det inte är nödvändigt för att inspektera produkten. Vid byten returnerar du produkten till oss och beställer en ny på svadia.se. Så snart vi har kontrollerat din retur återbetalar vi pengarna för ditt köp.

Jag har ingen returetikett, vad gör jag då?

Har du redan lagt retursedel- och etikett i återvinningen? Kontakta vår kundtjänst så ordnar vi en ny åt dig.

Kan jag returnera varor från olika beställningar i samma paket?



Absolut, det går bra att returnera produkter från olika beställningar i ett och samma returpaket. Kom bara ihåg att inkludera en färdig returbiljett för båda beställningarna i paketet, så att vi kan registrera din retur. Kom ihåg att kontakta kundtjänst så att vi kan notera att dina beställningar skickas i samma paket.

Har ni mottagit min retur?



Så snart vi har mottagit din retur får du en e-postbekräftelse. Därefter hanteras och bedöms dina varor. Kom ihåg att alltid be om ett leveranskvitto från postombudet som visar att du har skickat tillbaka din retur. Observera att det kan ta mellan 1–2 veckor innan din retur registreras hos oss.

Återbetalning

Vi samarbetar med Klarna om alla betalningar för köp oavsett betalningsmetod. När du returnerar din beställning till oss gör vi en returbedömning, justerar din betalning vid godkänd retur och Klarna skickar en bekräftelse via e-post och hanterar återbetalningen. Du kan läsa mer om Klarnas återbetalningspolicy här.

Tidsramen för återbetalning varierar beroende på vilken betalningsmetod du har använd. Om du har valt kortbetalning, direktbetalning eller bankkonto via Klarna utförs en återbetalning vanligtvis inom 5–7 bankdagar efter att Svadia mottagit din retur. Om du har valt Klarna-faktura som betalningsmetod kan det ta upp till 20 bankdagar.

Återbetalning med Klarna faktura

När din retur har nått oss uppdaterar vi din faktura. Så snart justeringen har gjorts skickar Klarna dig ett bekräftelsemeddelande. Om du har valt att behålla delar av beställningen får du en uppdaterad faktura för att betala för de varor du har hemma. På den uppdaterade fakturan tillkommer en returfrakt på 49 SEK. Om du redan har betalat fakturan återbetalas skillnaden inom 20 arbetsdagar.

Om du har valt Klarna-faktura som betalningsmetod kan du pausa din faktura medan du väntar på att vi ska få din retur. Du kan enkelt pausa din faktura genom att logga in på klarna.com eller i din Klarna-app. Klicka på "Rapportera retur" på fakturan i fråga, följt av "Jag har returnerat mina varor". Då pausas fakturan och du behöver inte oroa dig för att den förfaller medan du väntar på att vi ska hantera returen.

Användarkonto

Är mina uppgifter skyddade på Svadias hemsida?



Dina personuppgifter skyddas i enlighet med vår integritetspolicy. Svadia kommer endast att använda uppgifterna i ärenden kring beställningar och kundsupport, de kommer aldrig att återges för tredje part. Om Google rekommenderar att du byter lösenord på vår webbplats beror det inte på ett dataintrång på svadia.se. Detta är en Google Chrome-funktion som verifierar om lösenorden för alla webbplatser du har varit inloggad på har varit en del av ett känt dataintrång. När du loggade in på vår webbplats, uppfattade Google Chrome att ditt lösenord eller användarnamn kan ha blivit utsatta för ett dataintrång. Besök Googles säkerhetsblogg för mer information. Artikeln är på engelska men du kan använda Googles översättningsfunktion för att läsa innehållet på svenska.

Ändra användaruppgifter



Logga in på ditt konto och klicka på “Mina användaruppgifter”. På denna sida kan du ändra ditt för- och efternamn, kön, födelsedatum, lösenord, vilken mejladress som är kopplad till kontot, samt ditt mobilnummer.

Under “Mina adresser” kan du uppdatera din faktura- respektive leveransadress. När du ändrar adress så ändras inte adressen för redan gjorda, utan enbart för dina framtida beställningar.

Hur du återställer ditt lösenord

Om du har glömt ditt lösenord, klicka på knappen nedan! Skriv in din mejladress så får du ett mejl med en länk. Följ länken för att skapa ett nytt lösenord. Fick du inget mejl?

Vårt system kan ha blockerat dig eftersom du försökt logga in flera gånger med fel lösenord. Blockeringen släpper efter 24 timmar, och då kan du återställa ditt lösenord igen.

Har du väntat 24 timmar och får fortfarande inget lösenordsmejl? Vår kundtjänst kan skicka dig ett nytt lösenord

Hur avslutar jag mitt användarkonto?



Om du vill ta bort ditt användarkonto, vänligen skicka in din förfrågan via ditt användarkonto.

Vänligen notera att vi endast kan radera ditt konto om:

Det inte finns några öppna fakturor att betala

Det inte finns någon väntande eller pågående utgående återbetalning

Det inte finns något tillgodohavande i form av ett presentkort på ditt användarkonto

Det inte finns någon pågående leverans

Om ditt användarkonto inte uppfyller villkoren ovan kan vi inte ta bort det omedelbart. Om möjligt ber vi dig att lösa ovan ärenden. För öppna återbetalningar och beställningar som för närvarande levereras ber vi om ditt tålamod. Om du gjorde en beställning för mindre än 30 dagar sedan kommer ditt konto att raderas så snart din 100 dagars returrätt är över.

Nyhetsbrev

Svadia nyhetsbrev

När du prenumererar på vårt nyhetsbrev får du de senaste nyheterna från hantverksvärlden två gånger i månaden. Nyhetsbrevet innehåller också information om kampanjer och erbjudanden samt exklusiva rabattkoder för du kan använda när du shopper på svadia.se!

Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev idag! Om du redan har ett användarkonto hos oss är det enklaste sättet att registrera dig via ditt användarkonto. Klicka på rubriken "Mina nyhetsbrev" för att se inställningar för nyhetsbrev. Klicka sedan i rutan och "Spara ändringar". Kom ihåg att den första e-post som är länkat till nyhetsbrevet kan ta ett par dagar!

Var är mitt nyhetsbrev?

Kom du ihåg att klicka på länken i bekräftelsemeddelandet? Prenumerationen på nyhetsbrevet slutförs först efter att du har klickat på länken.

Kanske har du ett skräppostfilter som felaktigt har markerat våra nyhetsbrev som skräppost? Detta kan också hindra dig från att ta emot andra e-postmeddelanden från Svadia (till exempel orderbekräftelser), så kontrollera gärna dina inställningar. Kom ihåg att lägga till message@my.svadia.se i din adressbok så kommer nyhetsbrevet i din inkorg i framtiden.

Varför får jag nyhetsbrev fast jag inte har anmält mig till det?



Utöver nyhetsbreven skickar vi även ut personliga produktrekommendationer. Rekommendationerna baseras på ditt senaste köp och skickas ut fyra gånger i månaden. Givetvis kan du avregistrera dig när som helst via länken i mejlet.

Avsluta prenumeration av Svadia nyhetsbrev

Om du vill avsluta din prenumeration kan du göra detta antingen via länken längst ner i nyhetsbrevet eller direkt på ditt användarkonto under "Mina nyhetsbrev".


Kundservice

Flera frågor?



Vår kundservice är bemannad med egenvårdsrådgivare. Du kan kontakta oss via telefon, mail och chatt.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.